Erhverv og turisme

Hvilke erhvervssektorer og turismedestinationer findes i området med relevans for en nationalpark? Hvilke markedstendenser kan blive påvirket af en nationalpark? En sammenligning af udviklingstendenser i forundersøgelsesområdet med de øvrige nationalparker i Danmark. Hvilke særlige markedspotentialer er der for det lokale erhvervsliv og turismen?

Hvad skal vi undersøge?

Nationalparkloven beskriver kriterierne for friluftsliv i en nationalpark.

På baggrund af disse kriterier har konsulenten fået til opgave at kortlægge de nuværende erhvervssektorer i det lokale erhvervsliv samt de markedstendenser, som kan blive påvirket af en nationalpark.

Udviklingstendenser i forundersøgelsesområdet skal sammenlignes med de øvrige nationalparker i Danmark. 
Der skal beskrives 3-5 særlige markedspotentialer for det lokale erhvervsliv.

Konsulenten skal også kortlægge eksisterende turistattraktioner og -destinationer, som har relevans for en nationalpark i Smålandsfarvandet.  Potentialet for udvikling af bæredygtig turisme skal analyseres, og der skal udvælges 5-7 stedsspecifikke områder inden for forundersøgelsesområdet, som det vil være særligt oplagt at fokusere nye turistaktiviteter omkring.

Rapporten om erhverv og turisme (4 MB)
Bilag til rapport om erhverv og turisme (8 MB)

 

Lov om nationalparker

Uddrag af loven, som er relevant for undersøgelse af erhverv og turisme:

§ 1. Lovens formål er ved oprettelse af nationalparker at

9) understøtte en udvikling til gavn for lokalsamfundet, herunder erhvervslivet, med respekt for beskyttelsesinteresserne.