Markedsføring og nationalparklogo
Standardside
Generel information
Borgere
Der er udarbejdet et fælles logo til Danmarks Nationalparker og derudover får hver nationalpark sit eget logo den dag, de indvies.
Den nationale del af logoet udgøres af en krone, der symboliserer den danske natur. Logoet for Nationalpark Thy er et klitlandskab med flyvende traner og kronen.
Logoet giver en fælles ramme for de danske nationalparker og giver det signal, at der i nationalparkerne findes natur og oplevelser af særlig kvalitet.
Logoerne skal anvendes af Miljøministeriet og nationalparkbestyrelserne til fælles markedsføring af de danske nationalparker og anvendes på hjemmesiden, skiltning, brevpapir og på informationsmateriale i øvrigt. Derudover er logoet egnet til anvendelse på beklædningsgenstande og lignende turistprodukter. Det er kun nationalparkbestyrelserne og Miljøministeriet, der må benytte logoerne med kongekrone på.
Nationalparkbestyrelserne kan give tilladelse til at andre benytter de lokale logoer. Generelle retningslinier for brug af logoerne kan findes i
Logoerne kan downloades her:
Designeren er Ole Søndergaard , der er kendt for en lang række logoer lavet til bl.a. Forsvaret, Gribskov Kommune, Helly Hansen og Berlingske Tidende. Derudover har Ole Søndergaard lavet piktogrammer og vejskilte for Dansk Standart, Vejdirektoratet og Skov- og Naturstyrelsen
.