Det kribler i skovbunden
Standardside
Generel information
Borgere
Undervisningsaktiviteter
Mols Bjerge
Ud på egen hånd
Millioner af væsener lever mere eller mindre skjult i skovbunden. Lær at indfange og studere dem og lær om deres betydning i økosystemet.
Fag
Biologi, Natur/Teknik
Klassetrin
0. - 2. klasse, 3. - 6. klasse, 7. - 10. klasse
Beskrivelse
Når man går en tur i skoven er det sjældent, at man bemærker det myldrende liv, der leves her. Millioner af væsener lever mere eller mindre skjult i skovbunden, i træer og i buske og er en del af skovens økosystem. De bidrager i høj grad til omsætning af organisk materiale og til at døde organismer hurtigt omsættes til brugbare næringsstoffer, som skovens planter kan optage og mobilisere i skovens kredsløb igen. Ved hjælp af simple metoder kan disse dyr indfanges og studeres.
Formål
- at erkende små dyrs eksistens og vurdere deres betydning i økosystemet
- at erkende begreber som økosystem, stofomsætning og energistrømme
- at synliggøre sammenhæng mellem typen af lokkemad og de dyr der fanges
- at vurdere omgivelsernes betydning for, hvilke dyr man fanger
- at fremstille fælder, primært af genbrugsmaterialer, der sigter mod at fange bestemte dyr
- at systematisere og vurdere vores iagttagelser gennem af fund og resultater
Fælles mål
Sted
Skove af alle typer og i læhegn, på ekskursioner eller ved skolen.
Årstid
April – oktober
Hvor lang tid tager undervisningen
2 - 3 timer plus efterbehandling
Forberedelse
Find en egnet skov eller beplantning med en frodig underskov.
Hvad skal du bruge
- store genbrugsglas, med stor huldiameter, evt. med tilhørende låg
- en skovl
- ”tag” af plast-tagrende skåret i passende stykker, monteret med et stort søm til at fastholde taget
- forskellig lokkemad. Det kan være syltetøj, honning, gammelt kød, rejer etc. Prøv jer frem!
- bølgepap og snor
- sprayflaske til vand
- et stort lagen eller hvidt klæde
- hjemmefremstillede insektsugere af små genbrugsglas med låg , akvarieslange, elastik og gase
- plastposer
- saks, mærkater og tusch
- kamera, evt. mobiltelefon med kamera til registrering
- skemaer der forholder sig til hvilke slags dyr der fanges, hvilken type lokkemad der anvendes og en lokalitetsbeskrivelse
Sådan gør du
- På skolen
Forbered turen ved at fremstille fælder.
-
Fangglas : Indsaml, med elevernes hjælp, genbrugsglas med stor åbning fra husholdningen. Forbered turen i god tid, så I har masser af glas at arbejde med. En stump plast-tagrende skæres i passende stykker, der kan dække åbningen af fang-glasset. Der bores hul til et stort søm i den ombukkede kant. Sømmet skal forhindre at taget blæser af, og fang-glasset fyldes med vand i tilfælde af regnvejr.
-
Insektsugere : Indsaml små glas med låg f.eks. små 100g. instant kaffe glas med plastlåg. Vælg nu et mærke I kan li’! Bor 2 huller i låget der passer med den indkøbte akvarieslange (ikke for stor diameter). Skær 2 stykker slange, den ene lidt længere end den anden. Slangerne skal sidde i spænd i hullerne for at være tætte. Den korte slange suger man i og den lange peger man mod insektet. Hvis man ikke kan li’ smagen af biller kan man evt. dække slangen, man suger i, med et stykke gase og en elastik i den ende der vender ned i glasset.
- I skoven
-
Del eleverne ind i grupper. Udstyr hver gruppe med ex. 4 fangglas med tilhørende tag og en skovl. Hvert enkelt glas forsynes med forskellig lokkemad, som I har valgt at medbringe.
-
Diskuter forventninger med eleverne. Hvad forventer vi at der fanges med den søde lokkemad og det rådnende kød? Hvilken funktion tillægger vi disse dyr i skoven?
-
Grupperne graver fælderne ned i skovbunden, præcis så overkanten af glasset flugter med jorden. Taget af tagrende placeres over fældens åbning.
-
Hver gruppe kan ligeledes få til opgave at placere noget falsk ”bark” i form af bølgepap rundt om et træ.
-
Pappet holdes fast om træet ved at binde en snor om, eller med malertape i hver ende. Pappet fugtes med den medbragte sprayflaske med vand.
-
Diskuter forventninger med eleverne.
-
Efter mindst et døgn afmonteres ”barken” og rystes over et lagen.
-
Dyr der har gemt sig under eller i ”barken” indsamles.
-
Endelig kan hver gruppe få til opgave at placere det hvide lagen under et træ eller en busk og ryste den/det.
-
Dyr, der falder ned på klædet, kan indsamles med insektsuger eller manuelt og gemmes i et glas med låg, for senere bestemmelse på stedet, eller på skolen. At bestemme dyrene på stedet er en fordel, idet de kan sættes fri efter bestemmelsen.
-
Diskuter dyreetik med eleverne!
-
Alle fælder tilses og tømmes næste dag, og kan evt. genplaceres.
- Dyrene bestemmes vha. af faglitteratur eller gode bestemmelsesark der kan hentes på: skoven i skolen .
-
Alle resultater føres ind i skemaet og der holdes styr på hvilke slags dyr der er fanget, hvor mange og typen af lokkemad.
-
Prøv at vurdere (ganske uvidenskabeligt) hvor meget de forskellige dyr, ud fra deres antal og fødevalg, betyder for nedbrydningen og skovens omsætning i øvrigt.
Baggrund
Danmarks Natur, bd. 6, Skovene, Politikens Forlag
Danmarks Dyreverden, Rosenkilde og Bagger
Hvad finder jeg i skoven, Mandahl-Barth – G., Ravn – H. P., Politikens Forlag
Små dyr i skoven, Olsen – Lars-Henrik, Sunesen – Jakob, Pedersen – Bente Vita, Gyldendals Forlag
Skovens dyr og planter, Møller – P. F., Staun – H., Danmark Naturfredningsforening og Politikens Forlag
Danmarks Dyreverden, Rosenkilde og Bagger
Løbebiller, Jørum – Palle, Natur og Museum 1997
Danske dyr
Skoven i skolen
Forslag til videre arbejde
Kan kombineres med aktiviteten: Hvor mange bænkebidere.
Forfatter
Skoven i skolen .
Redaktør
John Simoni, Natours.dk