Alger elsker algeguf

Standardside Generel information Borgere Undervisningsaktiviteter Mols Bjerge Natur _ Teknik Ud på egen hånd

Vi laver en lille forsøgsopstilling, som afslører sammenhængen mellem mægden af næringsstoffer og opblomstring af alger.

Fag
Natur/Teknik

Klassetrin
0. - 2. klasse, 3. - 6. klasse

Beskrivelse
Langs Djurslands kyster og i Vigene oplever vi en gang imellem at der i løbet af sensommeren opstår en opblomstring af alger som følge af ”godt” vejr, en situation der i værste fald kan betyde iltsvind visse steder på havbunden. Denne lille forsøgsopstilling skal afsløre sammenhæng mellem mængden af næringsstoffer og opblomstring af alger.

Formål

  • at erkende algers eksistens og vurdere deres betydning i økosystemet
  • at synliggøre sammenhæng mellem næringsstoffer og mængden af alger
  • at udføre en enkel forsøgsopstilling, vurdere resultatet og relatere det til naturen
  • at øge forståelsen for at ”standardisere” metoder for forsøg

Fælles mål

Sted
Ved kysten hentes ”rent” havvand ellers på skolen.

Årstid

Maj – oktober

Hvor lang tid tager undervisningen
1 time plus efterbehandling

Forberedelse
Find et egnet sted at hente ”rent” havvand.

Hvad skal du bruge

  • store genbrugsglas med låg
  • dunk til rent havvand, til laboratorieforsøget
  • en pose med blomstergødning i pilleform
  • mærkater og tusch
  • kamera evt. mobiltelefon med kamera
  • objektglas
  • dækglas
  • mikroskoper
  • pipetter
  • et ugeblad eller gammel avis med masser af tekst

Sådan gør du

- Ved kysten

  • Hent ”rent” havvand. Kan gøres i forbindelse med andre aktiviteter ved stranden ex. Små alger - stor betydning.

- På skolen


Mængden af alger er afhængig af, hvor meget der er tilstede af alge-guf (næringsstoffer). Algen er en primitiv plante, som stiller samme krav som vores stueplanter: Lys og gødning. Som gødning kan anvendes blomstergødning i form af piller eller flydende.

  • Glassene rengøres og fyldes med ”rent” havvand.
  • Der opstilles en forsøgsrække af glas med forskellig mængde af alge-guf.
    - Glas 1: ”rent” havvand
    - Glas 2: 1 pille/dråbe
    - Glas 3: 2 piller/dråber
    - Glas 4: 4 piller/dråber
    - Glas 5: 8 piller/dråber
    - Glas 6: 16 piller/dråber
  • Glassene mærkes omhyggeligt med hvor meget plantegødning, der er i hver og stilles i en lys vindueskarm.
  • Glassene iagttages over tid. En gang om ugen beskrives og iagttages algevæksten, og man ser om man kan læse en avis gennem algesuppen i glassene. Forsøget kan udvides ved at variere mængden af lys.
  • Noter i skema eller registrer med digitalfoto.

Lad evt. eleverne studere algerne fra vandet i mikroskop

  • Fra glassene med alger suges et par dråber vand op med en pipette.
  • En vanddråbe lægges på et objektglas og dækkes med et dækglas.
  • Kik på prøven i mikroskopet. Start med den mindste forstørrelse. Når du har fundet algerne kan du øge forstørrelsen til 100x og 400x.
  • Kig på mængden af alger fra de forskellige glas i mikroskopet.
  • Noter i skema eller registrer med digitalfoto.


Diskuter sammenhængen mellem mængden af alge-guf (næringsstoffer) og mængden af alger.

  • Brug øvelsen til at diskutere algernes betydning i en større sammenhæng, såsom økosystem og fødekæde.
  • I de ældre klasser kan algerne relateres til sensommerens algeopblomstringer i vores vige, betydning af springlag, iltsvind  og menneskers udledning af næringsstoffer til vandmiljøet.

Baggrund
Danmarks Natur, bd. 3, Havet, Politikkens Forlag.
Havets planktonalger, Hansen – Per Juel, Larsen – Jan C. G., Natur og Museum 1989.

Forslag til videre arbejde
Kombiner med aktiviteten Små alger - stor betydning.

Forfatter
John Simoni, Natours.dk