Alger elsker algeguf
Standardside
Generel information
Borgere
Undervisningsaktiviteter
Mols Bjerge
Natur _ Teknik
Ud på egen hånd
Vi laver en lille forsøgsopstilling, som afslører sammenhængen mellem mægden af næringsstoffer og opblomstring af alger.
Fag
Natur/Teknik
Klassetrin
0. - 2. klasse, 3. - 6. klasse
Beskrivelse
Langs Djurslands kyster og i Vigene oplever vi en gang imellem at der i løbet af sensommeren opstår en opblomstring af alger som følge af ”godt” vejr, en situation der i værste fald kan betyde iltsvind visse steder på havbunden. Denne lille forsøgsopstilling skal afsløre sammenhæng mellem mængden af næringsstoffer og opblomstring af alger.
Formål
- at erkende algers eksistens og vurdere deres betydning i økosystemet
- at synliggøre sammenhæng mellem næringsstoffer og mængden af alger
- at udføre en enkel forsøgsopstilling, vurdere resultatet og relatere det til naturen
- at øge forståelsen for at ”standardisere” metoder for forsøg
Fælles mål
Sted
Ved kysten hentes ”rent” havvand ellers på skolen.
Årstid
Maj – oktober
Hvor lang tid tager undervisningen
1 time plus efterbehandling
Forberedelse
Find et egnet sted at hente ”rent” havvand.
Hvad skal du bruge
- store genbrugsglas med låg
- dunk til rent havvand, til laboratorieforsøget
- en pose med blomstergødning i pilleform
- mærkater og tusch
- kamera evt. mobiltelefon med kamera
- objektglas
- dækglas
- mikroskoper
- pipetter
- et ugeblad eller gammel avis med masser af tekst
Sådan gør du
- Ved kysten
- På skolen
Mængden af alger er afhængig af, hvor meget der er tilstede af alge-guf (næringsstoffer). Algen er en primitiv plante, som stiller samme krav som vores stueplanter: Lys og gødning. Som gødning kan anvendes blomstergødning i form af piller eller flydende.
Lad evt. eleverne studere algerne fra vandet i mikroskop
-
Fra glassene med alger suges et par dråber vand op med en pipette.
-
En vanddråbe lægges på et objektglas og dækkes med et dækglas.
-
Kik på prøven i mikroskopet. Start med den mindste forstørrelse. Når du har fundet algerne kan du øge forstørrelsen til 100x og 400x.
-
Kig på mængden af alger fra de forskellige glas i mikroskopet.
-
Noter i skema eller registrer med digitalfoto.
Diskuter sammenhængen mellem mængden af alge-guf (næringsstoffer) og mængden af alger.
- Brug øvelsen til at diskutere algernes betydning i en større sammenhæng, såsom økosystem og fødekæde.
- I de ældre klasser kan algerne relateres til sensommerens algeopblomstringer i vores vige, betydning af springlag, iltsvind og menneskers udledning af næringsstoffer til vandmiljøet.
Baggrund
Danmarks Natur, bd. 3, Havet, Politikkens Forlag.
Havets planktonalger, Hansen – Per Juel, Larsen – Jan C. G., Natur og Museum 1989.
Forslag til videre arbejde
Kombiner med aktiviteten Små alger - stor betydning.
Forfatter
John Simoni, Natours.dk